Een bedrijf beginnen, dat doe je niet zomaar in een dag. Voor de start moet je allerlei zaken regelen en eenmaal begonnen komt er nog veel meer op je af. Grote kans dat jij jezelf in de startfase een keer tegenkomt. Verklein het risico op teleurstellingen door in ieder geval deze 5 ‘startersvalkuilen’ te voorkomen.

Valkuil #1: geen financiële buffer opbouwen

Het is een mooi moment als de eerste omzet op jouw bankrekening wordt bijgeschreven. En als een tweede opdrachtgever eveneens op tijd jouw factuur uitbetaalt, kun je al helemaal je geluk niet op. Geef echter niet direct al je verdiende geld uit, want omzet is niet hetzelfde als winst. Met andere woorden: bruto is niet hetzelfde als netto. Toen je eerder in vaste loondienst zat, werd er automatisch belasting ingehouden. Nu moet je zelf geld opzijzetten om uiteindelijk de inkomstenbelasting terug te betalen.

Bouw een goede buffer op door standaard zo’n 30 procent van je inkomsten apart te zetten voor de belasting. 

Je zou ook niet de eerste startende ondernemer zijn die vergeet om geld opzij te zetten voor de omzetbelasting. Op jouw omzet reken je vaak nog 21 procent aan btw door. Van iedere honderd euro die je aan omzet factureert, reken je dus 21 euro aan btw. Dit bedrag loopt in lucratieve tijden flink op. Onthoud echter dat je de ontvangen btw ieder kwartaal via de btw-aangifte moet terugbetalen aan de Belastingdienst. Het is over het algemeen verstandig om het in je eerste jaar als zelfstandig ondernemer zuinig aan te doen. Er zijn momenten dat je veel geld verdient, maar er zullen ook tijden zijn dat je minder klanten of opdrachtgevers hebt (en dus minder omzet draait). Het is normaal dat winstgevende tijden zich afwisselen met periodes van verlies: deze dipjes in jouw inkomen moet je kunnen opvangen. Vergeet ook niet dat je tijdens vakanties geen geld verdient. Niet werken betekent geen omzet, dus ook niet als je ziek wordt. Zorg dus voor een goede financiële buffer en voorkom dat je straks zonder geld komt te zitten.

Valkuil #2: de acquisitie laten versloffen

Ondernemers die net zijn begonnen hebben vaak de zekerheid van één opdrachtgever en bouwen hun klantenbestand vervolgens uit. Zeker in de beginfase is het dus noodzakelijk om acquisitie te blijven plegen.

Ook al kom je nu om in het werk, blijf altijd vooruitkijken. Wat doe jij als deze klus ineens ophoudt? 

Blijf dus continue contact leggen met nieuwe klanten. Jouw omzet is erg kwetsbaar als je afhankelijk bent van één opdrachtgever: het risico bestaat dat je over een paar maanden met een groot inkomstengat zit. En je de zojuist opgebouwde financiële buffer (zie hierboven) weer kwijtraakt. Je netwerk uitbreiden én onderhouden kan op verschillende manieren:

  • social media (LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest etc.)
  • telefonische acquisitie
  • zakelijke website
  • ondernemersevents en netwerkbijeenkomsten bezoeken
  • jouw product/dienst presenteren in een elevator pitch

Probeer op deze manier een brede klantenkring op te bouwen, zodat je niet afhankelijk blijft van een of twee opdrachtgevers.

Valkuil #3: de focus verliezen

Definieer bij de start van het bedrijf een duidelijk doel en pas daar jouw bedrijfsstrategie op aan. Een bekende startersvalkuil is namelijk dat je de rode draad uit het oog verliest en verzandt in bijzaken. Je moet de hoofdlijnen bepalen en deze ook zien vast te houden. Bedenk dus van tevoren waarom je dit bedrijf opricht en wat je hiermee wilt bereiken.

Kijk ook of het nodig is om bepaalde taken uit te besteden aan andere professionals of partijen. Je kunt natuurlijk niet overal gespecialiseerd in zijn. Schakel voor de administratie bijvoorbeeld een boekhouder in als je geen held bent met cijfers. Dit is een investering, maar wel een die jou een hoop tijd én belastingvoordelen oplevert.

Laat je verder tijdens het werk niet teveel afleiden door de constante stroom aan e-mails en telefoontjes. Iedere keer opstarten na een kleine onderbreking kost je meer tijd dan je denkt.

Valkuil #4: onvoldoende voorbereid zijn op wanbetalers

Betalingen op tijd ontvangen van klanten of opdrachtgevers: het lijkt vanzelfsprekend, maar blijkt in de praktijk toch wel eens mis te gaan. Zorg dat je jouw bedrijfsadministratie goed op orde hebt. Niet alleen vanwege de bewaarplicht en de jaarlijkse inkomstenbelasting-aangifte, maar ook om jouw cashflow te monitoren. Niet betaalde facturen door wanbetalers kunnen in het ergste geval leiden tot een faillissement.

Een goede factuur moet niet voor niets aan een aantal voorwaarden voldoen. Het toevoegen van een factuurdatum en betalingstermijn is een must. Verstuur rekeningen op tijd en onderneem direct actie als een klant te laat (of helemaal niet) betaalt. Blijf wel altijd correct, aangezien de klant een factuur altijd per ongeluk over het hoofd kan hebben gezien. Voel je overigens niet bezwaard om contact op te nemen, je staat volledig in je recht.

 

Neem contact op via WhatsApp
%d bloggers liken dit: