Werk jij in de bouw en droom je van een eigen bedrijf? Als je start als zelfstandig schilder, komt er veel op je af. Hieronder een aantal stappen die je op weg helpen met je eigen schildersbedrijf.

Bereid je voor op de start

Het starten van een onderneming vergt de nodige voorbereidingen. Het helpt om alles netjes op een rij te zetten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een bedrijfsnaam bedenken
  • Je administratie
  • Je uurtarief of kostprijs
  • Een busje (auto van de zaak)
  • Bouwmaterialen en gereedschap
  • Bedrijfskleding (tegen de verfspetters)

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst

Het is in Nederland wettelijk verplicht om jouw bedrijf in te schrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) en de Belastingdienst. Ongeacht in welke branche je een onderneming start. 

Voor de inschrijving bij de KvK maak je online een afspraak bij een van de kantoren. De inschrijving kost eenmalig € 50. Een papieren uittreksel kost  € 15.

Het goede nieuws is dat de KvK jouw gegevens na de inschrijving automatisch zal doorgeven aan de fiscus. Je hoeft jouw onderneming naderhand dus niet nog eens actief aan te melden bij de Belastingdienst.

Houd rekening met omzetbelasting

Als zelfstandige schilder moet je straks ook btw gaan rekenen en afdragen. Deze aangifte doe je doorgaans maandelijks, per kwartaal of één keer per jaar. De meeste startende ondernemers krijgen bij hun inschrijving bij de KvK direct een btw-nummer, dat zij altijd moeten vermelden op facturen, offertes en de zakelijke website.

In principe stuurt de Belastingdienst je vervolgens al binnen vijf werkdagen een btw-nummer toe. Mochten er nog onduidelijkheden bestaan, zal de fiscus al eerder zelf telefonisch contact met je opnemen.

Zet een bedrijfsadministratie op

Als ondernemer krijg je straks niet langer maandelijks een vast bedrag uitbetaald, maar zul je voor uitgevoerde klussen zelf offertes en facturen moeten sturen naar jouw klanten en/of opdrachtgevers.

Om het overzicht te houden in alle inkomsten en uitgaven en te weten of je in aanmerking komt voor fiscale voordelen, is het zaak om een goede bedrijfsadministratie op te zetten. Wij raden aan om deze gegevens vanaf het allereerste begin goed bij te houden met speciale boekhoudsoftware.

Probeer iMUIS Online

Boekhouder of accountant inhuren

Geen held met cijfers? Overweeg dan om jouw administratie uit te besteden aan een professionele boekhouder of accountant. Dit vinden sommige starters een (te) kostbare investering, maar het is er wel een die zich op de lange termijn zal uitbetalen.

Een boekhouder of accountant is immers op de hoogte van de laatste fiscale regels en kan zo maximaal voordeel halen uit jouw aangiftes.

Sluit de juiste verzekeringen af

Als jij straks tijdens het schilderen van raamwerk onverhoopt van een ladder valt en een been breekt, zul je de financiële gevolgen zelf moeten dragen. Als ondernemer heb je immers geen werkgever meer die dit soort risico’s voor jou draagt. Dit geldt ook voor persoonlijke en zakelijke aansprakelijkheid en het opbouwen van pensioen.

Het is dus belangrijk dat je dergelijke risico’s tijdig afdekt door hiervoor een goede regeling af te sluiten, zoals een verzekering voor (beroeps)aansprakelijkheid en transportzaken. De meeste verzekeraars bieden hiervoor een aantrekkelijk starterspakket aan.

Klanten vinden

Een eigen schildersbedrijf is leuk, maar je hebt er niets aan als je geen klanten hebt. Je kunt natuurlijk wat klanten meenemen van je oude werk, maar dit wordt niet altijd gewaardeerd.

Het is beter om eerst je doelgroep goed in kaart te brengen en erachter te komen wat klanten zoeken in een schilder. Behandel elke nieuwe klant als een potentiële ambassadeur, mond-tot-mond reclame is tenslotte de beste vorm van marketing. Steek daarnaast wat geld in het maken van een eigen website en reclame.

× Neem contact op via WhatsApp
%d bloggers liken dit: