Hoewel het al langer bekend is dat de huidige regels voor de bijtelling verder zullen worden gaan aangescherpt, heeft het even geduurd voordat staatssecretaris Wiebes van Financiën een plan met concrete maatregelen voor de komende jaren kon presenteren. Mede dankzij de adviezen van auto- en milieuclubs is er nu een alternatief leaseplan, waarin meer duidelijk wordt over (het tussenjaar) 2016. Wat betekent dit voor jou?

Wat verandert er?

Kort samengevat vallen auto’s die CO2 uitstoten (in praktisch welke vorm dan ook) vanaf 2016 altijd onder een bijtellingstarief van 4, 15, 21 of 25 procent. Voor volledige elektrische wagens die helemaal geen CO2 uitstoten geldt straks een tarief van 4 procent en ben je dus het meest volledig uit, zo blijkt uit onderstaande tabel:

tabel bijtellingspercentage

Voor semi-elektrische modellen moet je rekening gaan houden met een bijtellingstarief van 15 procent. Omdat de normen voor CO2-uitstoot aanzienlijk worden aangescherpt, is het goed mogelijk dat je straks te maken krijgt met een bijtellingstarief van 20 procent. Stoot jouw auto 106 of meer gram/km uit? Dan zul je meer moeten gaan betalen in de aanschafbelasting (bpm).

Waarom wil de overheid deze regels aanscherpen?

De huidige bijtellingsregels hebben ervoor gezorgd dat modellen met een lage CO2-uitstoot steeds populairder zijn geworden bij zakelijke rijders, mede doordat fabrikanten erin geslaagd zijn om hun auto’s steeds zuiniger te maken. Zo milieuvriendelijk zelfs dat de fiscus bij het handhaven van de huidige tarieven uiteindelijk op deze manier steeds minder  geld zal verdienen aan het innen van autobelastingen.

Het gevolg hiervan is dat de bijtellingstarieven een stuk verder zullen moeten worden aangescherpt. De uitdaging voor staatssecretaris zit hem in het feit dat hij niet alleen van plan is om de inkomsten voor de Belastingdienst weer terug op niveau te brengen, maar dat hij ook graag de aankopen van supermilieuvriendelijke auto’s wil blijven stimuleren. Goed om te weten: doordat de 18 procentcategorie straks vervalt ten behoeve van een ruimere 21 procent-bijtellingscategorie, blijven duurzamere plug-in-hybrides nog altijd aantrekkelijker om te leasen dan ‘gewone’ auto’s.

Wat is het voornaamste doel van de nieuwe bijtellingstarieven?

De nieuwe plannen moeten het mogelijk maken dat de vrij ambitieuze doelstelling (in 2020 moeten circa 200.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen rondrijden, red.) van het kabinet alsnog kan worden gehaald. Daarnaast moeten deze maatregelen bijdragen aan het creëren van ‘meer continuïteit’ op de Nederlandse automarkt.

En na 2016?

Het is natuurlijk lastig om zo ver in de toekomst te kijken. Niemand van ons beschikt over een glazen bol – ook staatssecretaris Wiebes niet – maar desalniettemin is de kans aanwezig dat er in 2017 weer veel zal gaan veranderen. Zoals je misschien al hebt gehoord, is de overheid van plan om het huidige belastingstelsel waar mogelijk te versimpelen. De autobelastingen (en bijbehorende tarieven) in 2017 – en de jaren erna – zullen dan ook worden meegenomen in een toekomstig debat over een herziening van het complete belastingstelsel.

Neem contact op via WhatsApp
%d bloggers liken dit: