Een van de leukste dingen die als startende ondernemer op je pad komen, is het moment dat je een goede bedrijfsnaam moet bedenken. Je bent hierin tot op zekere hoogte vrij, maar weet dat lang niet alle namen zomaar toegestaan zijn. Hoe vind je de handelsnaam die bij jou past?

1. Eenmaal is scheepsrecht

Hoewel het niet verboden is om een eerder gekozen bedrijfsnaam na verloop van tijd aan te passen, maar om voor de hand liggende redenen is dit zowel praktisch als marketingtechnisch gezien meestal niet wenselijk.Bedenk dus niet pas op de dag dat je enthousiast jouw onderneming gaat inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel een naam,  maar denk hier liever wat langer over na. Hoe meer de gekozen handelsnaam van toepassing is op jouw bedrijf en product of dienst, hoe beter. Als je eerst serieus nadenkt over een geschikte naam, heb je ook meer tijd om te controleren of deze bedrijfsnaam niet te dicht in de buurt komt van een bestaande concurrent of in strijd is met andere regels (lees verder bij punt 3).

2. Ga voor duidelijkheid

Een goede handelsnaam zegt veel over een bedrijf. In principe mag je met dit gegeven zo creatief omspringen als je zelf wilt, maar verlies nooit uit het oog waar jij (en jouw onderneming) voor staan. Als een potentiële nieuwe klant niet meteen kan zien waarvoor ze bij jou terecht kunnen, zal hij snel geneigd zijn om naar de concurrent te gaan. Een bedrijfsnaam als ‘Yvette’s Bloemenstal’ klinkt misschien wel niet zo spannend, maar er is geen twijfel over mogelijk dat mensen hier een bosje bloemen kunnen kopen. Overigens is het natuurlijk wel zo dat dit per branche kan verschillen. Voor een fris en jong communicatiebureau is een originele insteek eerder een goede insteek dan voor een begrafenisondernemer of belastingadviseur.

3. Maak de bedrijfsnaam onderscheidend

Een belangrijke voorwaarde van een goede handelsnaam is dat jij je hiermee voldoende kunt onderscheiden. Dat wil zeggen dat je – ook voor de wet – niet kunt volstaan met een veelgebruikt begrip, zoals Dierenwinkel, Banketbakker of Psychopraktijk. Wat wél is toegestaan (en duidelijk voor je klanten), is door iets aan deze definitie toe te voegen (bijvoorbeeld je eigen naam of een omschrijving).

4. Voorkom verwarring of misleiding

De bedrijfsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn. Het spreekt eigenlijk voor zich, maar het is dus nooit toegestaan om de letters BV gebruiken als jij voor een andere rechtsvorm hebt gekozen en dus helemaal geen BV hebt. Ook een handelsnaam als ‘Ikea-sale’ of ‘Hemaworst’ zal geheid problemen opleveren.

5. Respecteer bestaande handelsnamen en merken

Jouw toekomstige naam mag niet in strijd zijn met bestaande handelsnamen of merken. Je moet dus rekening houden met de aard van de onderneming en het werkgebied waarin je wilt opereren. Als jij jouw nieuwe buurtsuper heel graag ‘Albert Hein’ wilt noemen, zal dat helaas niet gaan: óók niet als je zelf toevallig zo heet of Hein anders spelt dan de bekende supermarktketen. Heet jij Albert Heijn en ben je in plaats van supermartkondernemer notaris geworden? Ook dan kun je jouw bedrijf  beter een andere naam geven. Door de grote naamsbekendheid van Ahold zullen klanten jouw business onbewust toch associëren met de kruidenier. Een bestaande naam hoeft echter niet altijd problematisch te zijn. Wil jij jouw restaurant bijvoorbeeld ‘Westerduin’ noemen en kom je erachter dat er in Nederland al een restaurant met die naam bestaat? Dan kan dat wellicht alsnog prima, mits de afstand tussen de bestaande en uw nieuwe vestiging voldoende is. Bij een merknaam als ‘Van der Valk’ is dat uiteraard een ander verhaal.

6. Controleer of de bedrijfsnaam is toegestaan

Om vast te stellen of jouw bedrijfsnaam niet in strijd is met bestaande merken, kun je vervolgens de hulp inschakelen van de KvK en het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) in Den Haag. Vergeet met het oog op het maken van een website ook niet de beschikbaarheid van de domeinnaam te checken. Dit kun je heel gemakkelijk zelf doen op de website van SIDN.

7. Vraag om advies

Heb je de beschikbaarheid gecontroleerd en ben je er zeker van dat deze beschikbaar is? Leg de potentiële bedrijfsnaam dan ook altijd voor aan je familie, vrienden en (oud)collega’s. Jij kunt immers zelf helemaal in de wolken zijn met de naam van je keuze, maar van jouw omgeving kun je meestal een eerlijk en – ook belangrijk – objectief oordeel verwachten.

8. Maak van je handelsnaam een merk

Heb je jouw ideale bedrijfsnaam eenmaal gevonden? Dan heb je na de registratie bij de KvK ook het recht om dezelfde handelsnaam als merk te deponeren bij het BBIE. Een registratie bij deze organisatie is niet kosteloos en moet je dus zien als een investering. Maar op deze manier verkrijg jij het exclusieve merkrecht en maak je het eventuele toekomstige concurrenten moeilijker om er op hun beurt zomaar met jouw merknaam vandoor te gaan.

Neem contact op via WhatsApp
%d bloggers liken dit: