Een van de eerste instanties waarmee een startende ondernemer te maken krijgt, is de Kamer van Koophandel (KvK). Hier kun je terecht als je jouw bedrijf gaat inschrijven, maar je kunt via deze ondernemersorganisatie ook Startersdagen en handige seminars bijwonen.

1. Wat is de Kamer van Koophandel?
De Kamer van Koophandel (KvK) behartigt de belangen van ondernemingen in Nederland. De organisatie helpt ondernemers om te starten, te innoveren en te ondernemen in binnen- en buitenland. Daarnaast adviseert de KvK de overheid.

De KvK is het bekendst vanwege het beheer van het Handelsregister. Deze database vind je op de website van de KvK en hierin zijn alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen opgenomen.

De registratie in het Handelsregister is wettelijk verplicht voor iedereen die een bedrijf start met als primair doel: zelfstandig goederen of diensten leveren aan anderen en met de bedoeling om hiermee (op termijn) winst te maken.

Als jouw bedrijf officieel is ingeschreven (zie punt 2), worden de basisgegevens openbaar gemaakt: de bedrijfsnaam, het KvK-nummer, het vestigingsnummer en de adresgegevens.

2. Hoe kan ik me inschrijven in het Handelsregister?
Het verloop van de inschrijving in het Handelsregister hangt voor een groot deel van de rechtsvorm af. De meeste starters beginnen een eenmanszaak en dan kun je een deel van jouw gegevens al digitaal invullen.

Ga naar de KvK-website en vul het online formulier Voorbereiden inschrijving Handelsregister in. Denk vooraf goed na over wat je precies wil met je bedrijf, check bijvoorbeeld of jouw bedrijfsnaam nog beschikbaar is. Als het gaat om een rechtspersoon (zoals een besloten vennootschap of stichting), zal jouw notaris de inschrijving in het register afhandelen.

Voor de afronding van de inschrijving moet je in alle gevallen, dus ook bij de start van een eenmanszaak, een bezoek brengen aan een KvK-kantoor. Vergeet daarbij niet een geldig legitimatiebewijs mee te nemen.

3. Wat zijn de kosten?
De inschrijving in het Handelsregister van de KvK kost eenmalig vijftig euro. Verder kun je een officieel papieren uittreksel van het Handelsregister aanvragen, dit kost vijftien euro. Let op: de inschrijfkosten kun je alleen betalen door ter plekke te pinnen. Je hoeft de inschrijving niet (jaarlijks) te verlengen. Wanneer je eenmaal staat ingeschreven, wordt deze registratie automatisch verlengd.

Mocht je om wat voor reden dan ook de onderneming weer willen beëindigen, kun je dat doen door jouw onderneming uit te schrijven.

4. Hoe kom ik aan een btw-nummer?
Wanneer je je inschrijft bij de KvK, ontvang je een KvK-nummer. Dit is niet hetzelfde als een btw-nummer. Om deze te ontvangen hoef je overigens niets te doen. Het btw-nummer krijg je binnen enkele dagen opgestuurd, wanneer jouw gegevens door de KvK zijn doorgestuurd naar de Belastingdienst. Dit gaat allemaal automatisch. Je hoeft de fiscus dus niet zelf op de inschrijving te attenderen, dit regelt de KvK voor jou.

5. Wat heb ik verder eigenlijk aan de KvK?
Doordat de KvK alle ondernemingen in Nederland registreert, en deze informatie deels openbaar is en deels tegen betaling is op te vragen, bevat deze database ook voor jou waardevolle informatie.

Als ondernemer wil je immers graag op tijd kunnen achterhalen of een onderneming waarmee je zaken wilt gaan doen niet onlangs failliet is gegaan. Naast deze informatie kun je ook de contactgegevens en de bevoegdheden van ondernemers in het Handelsregister terugvinden.

 

Neem contact op via WhatsApp
%d bloggers liken dit: